Els 39 deures d’estiu
L’estiu és un moment ideal per a realitzar activitats
educatives molt enriquidores i que no es poden fer al llarg del
curs escolar degut a la manca de temps.
El més recomanable és que els alumnes no desconnecten
totalment durant les vacances sinó que segueixen fent activitats que potencïen
les seves capacitats intel·lectuals. Però ho poden fer de
manera molt més lúdica i vivencial.
Què podem fer?
Durant el Juliol, es pot fer un horari
i planificar els dies per tal que els xiquets tinguen clar què faran en cada
moment. Ells, juntament amb els pares, poden planificar aquest horari en el que
es puga preveure estones per fer activitats molt diverses:
una estona de feina, una estona de joc lliure, una estona de piscina o activitat
esportiva, una estona d’activitat compartida amb la família, una estona
d’activitat tranquil·la …
Si el xiquet coneix la planificació del que farà al
llarg del dia estarà més tranquil i estable.
Quins deures podem posar als nostres alumnes?.
Entre parèntesis s’anota l’àrea que considere que es
treballa en cada activitat.
Activitats educatives:
·
Fer un diari de les vacances
(Llengua) Explicar el que fem a les vacances i afegir fotos, dibuixos, enganxar
entrades o tiquets de les activitats que es realitzen.
·
Llegir: contes, llibres,
revistes, còmics, cartells que et trobes pel carrer, tríptics…. (Llengua i
educació en valors). Intercanviar llibres/contes amb els amics.
·
Mirar pel·lícules educatives
i documentals en diferents idiomes (Llengua)
·
Jugar a jocs de taula: Parxís,
escacs, dòmino, l’oca, jocs de cartes, rummykub, scrabble,
monopoly… (Matemàtiques i treball en equip)
·
Fer polseres. (Plàstica)
·
Muntar
puzzles, maquetes, lego … (Lògica i matemàtiques)
·
Escoltar diferents estils de música i
ballar
(Música)
Activitats a l’aire lliure:
·
Banyar-se a la platja,
a la piscina, al riu … (Educació física, descoberta de l’entorn, medi natural)
·
Fer dibuixos al natural
(Plàstica i medi natural)
· Observar insectes
i animals en el seu hàbitat natural (Medi Natural)
· Fer esport: futbol, tennis, bàsquet, tennis taula … (Educació física:
Aprendre a guanyar i perdre, jugar en equip, seguir les normes del joc …)
·
Viatjar: Fer el llistat
del què necessitem (Llengua), descobrir la zona on anirem de vacances
(geografia) i preparar possibles activitats a fer, mapa, (Aprenentatge
competencial)
·
Construir una cabanya (Aprenentatge
competencial i treball en equip)
· Fer fotografies
de l’entorn, de les pròpies vivències… (Plàstica i medi natural)
·
Joc
lliure en el que els xiquets inventen, improvisen, experimenten,
proven, descobreixen… (Aprenentatge competencial)
· Veure una posta
de sol i gaudir de la natura (Medi Natural)
Activitats d’experimentació:
·
Experimentar amb diferents elements:arena, aigua, gel, fang, plastilina, gelatina, colorants … (Activitat
manipulativa i plàstica)
· Crear un hàbitat
i estudiar algun animal: cap grossos, grills, insecte pal, peixos,
papallones, cargols… Cuidar-los durant uns dies i
descobrir com són, què mengen, com es reprodueixen… (Medi Natural)
·
Experimentar amb
bombolles gegants de sabó (Activitat manipulativa i
plàstica)
·
Fer experiments diversos.
Podeu visualitzar els capítols del “Dinamiks” al Youtube (Medi Natural)
Activitats domèstiques:
· Anar a comprar: Fer la llista de què cal comprar
(Llengua) i saber pagar i calcular el canvi (Matemàtiques)
·
Cuinar: Seguir una
recepta entenent cada pas (Llengua: lectura i comprensió lectora) i mesurar les
quantitats que diu la recepta (Matemàtiques: calcular les mesures amb la
balança). Es poden fer receptes senzilles com: gelats, granissats, batuts,
gelatina, truites, galetes, magdalenes …
· Ajudar en la neteja i
les taques de casa: parar taula, ordenar i
netejar l’habitació, llençar la deixalla al contenidor, rentar els plats,
… (Aprenentatge competencial)
Altres activitats recomanables:
·
Anar a jugar
i/o dormir a casa d’un amic/ga.
·
Eixir a dinar/sopar
a fora amb la família.
·
Descobrir algun poble desconegut.
·
Anar a veure una pel·lícula de cinema
a la fresca.
·
Fer algun amic/ga
nou.
·
Visualitzar una obra de teatre,
concert, musical…
·
Visitar una Festa Major o Fira
d’algun poble.
·
Riure cada dia i abraçar
molt a la gent que estimes.
Conclusió
Les vacances d’estiu són un bon moment per gaudir de la
natura, l’oci, els amics, la família, el bon temps … Alhora també és un
moment ideal per treballar gran varietat de continguts educatius
de manera totalment diferent i lúdica.
Aprendre no va lligat a avorrir-se, sinó que al contrari,
quan més bé s’ho passen els xiquets descobrint, experimentant, provant … més
aprenen. L’estiu és un moment ideal per gaudir aprenent.
(Activitats de la companya Nati
Bergadà)
Les famílies podeu aprofitar l’ocasió, si podeu i la feina
us ho permeteix, de gaudir aprenent amb els vostres fills!
Moltes gràcies i molt Bones vacances!
Cristina
(Aquestes
activitats proposades us les recomane perquè van a beneficiar molt als vostres
fills I a vosaltres també. Recordeu que de
totes hi ha una molt important: “llegir,
llegir I llegir”!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada